طرحواره آسیب پذیری نسبت به ضرر

افرادی که با این نوع طرحواره اشتغال ذهنی دارند مدام نگران سلامتی خود هستند این نگرانی شاید برخی اوقات به وسواس درباره سلامتی نیز تبدیل شود. علی رغم اینکه پزشکان به فرد درباره سلامتی اطمینان خاطر میدهند اما فرد مطمئن است که دچار بیماریهای علاج ناپذیر شده است یا خواهد شد.

فرد مدام وضعیت جسمی خود را بررسی می کند، نسبت به بدن خود سخت حساس است. فعالیت ها، احساس ها و شرایطی که مردم به سادگی از کنار آن می گذرند برای وی ممکن است سرآغاز وحشت زدگی باشد.

فرد گوش به زنگ احتمال هر علامتی دال بر بیماری است. سخت به دنبال افزایش اطلاعات پزشکی خود است یا ممکن است از آن طرف بام افتاده باشد یعنی از نام بردن بیماری‌ها و شنیدن یا مطالعه اخبار پزشکی خودداری ورزد. از اینکه بیمار شود به شدت نگران است ممکن است این ترس چنان چیره شود شود که حتی به پزشک هم مراجعه نکند اما ذهن مدام مشغول موضوع بیماری است.

فرد از مبتلا شدن به بیماری یا از دست دادن کنترل خود می ترسد. حس درونی ترس او را به سمت فاجعه سازی سوق می دهد.

فرد مدام نگران است که مبادا امنیت خودش و نزدیکانش به خطر بیفتد و او دنیا را جای نا امن و خطرناکی می داند. از حوادث ناگواری مثل تصادف رانندگی و سقوط هواپیما و وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل به شدت می ترسد و ممکن است ذهن مدام مشغول چنین نگرانی هایی است.

این طرحواره سخت ملال آور و خسته کننده است فرد مدام گوش به زنگ است که اتفاق ناگواری برای او رخ ندهد.

این نگرانی نیز ممکن است در حوزه مالی نمایان شود مهم نیست که وضعیت مالی فرد چگونه است و چقدر درآمد دارد. فرد به دلیل وجود نا امنی درونی مدام به فکر پشتوانه مالی است و فکر می کند پس انداز مالی می‌تواند قوت قلب او باشد و روز به روز به پس انداز خود می افزاید اما نگرانی مالی دست از سر او بر نمی دارد. و اگر اندکی پول خرج کند به شدت دچار اضطراب می شود.

طرحواره درمانی

بیش از صدها ساعت آموزش صوتی+ فایل و نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا